Motiverende gespreksvoering voor gevorderden

Motiverende gespreksvoering is een methodiek om gedragsverandering bij clienten teweeg te brengen, door met elkaar op een bepaalde manier te praten over verandering. Het is een bewezen effectieve methode bij cliënten die moeilijk in beweging komen, niet actief meewerken, weerstand vertonen of ambivalent staan tegenover verandering.

In deze training voor gevorderden fris je de basis van motiverende gespreksvoering op en ga je actief oefenen met de meer complexe technieken van motiverende gespreksvoering (zoals reflectief luisteren, het geven van specifieke positieve feedback, ombuigen van weerstand en bevorderen van zelfsturend vermogen) en met lastige situaties in de praktijk. Op de tweede dag ga je vooral bezig met het oefenen van lastige situaties. Om dit goed te kunnen oefenen, zetten we een trainingsacteur in.

De training bestaat uit een combinatie van korte theoretische inleidingen, videoanalyses, brainstorms en discussies, korte oefeningen, bespreken van praktijksituaties en rollenspellen. We behandelen een aantal complexere technieken zoals reflectief luisteren en specifieke positieve feedback. Je gaat vooral aan de slag met die technieken en situaties uit de praktijk waarvan je hebt aangegeven dat je die lastig vindt. Oefenen doen we op de tweede dag met behulp van een trainingsacteur.

Leerdoelen

Na de training weet je meer over:

-       De kracht van motiverende gespreksvoering

-       Complexere technieken van motiverende gespreksvoering

-       De impact van jouw eigen houding en gedrag op de effectiviteit van het gesprek

-       Krachten en valkuilen bij het toepassen van motiverende gespreksvoering.

 

Na deze training kun je makkelijker/efficiënter:

-       De complexere technieken van motiverende gespreksvoering toepassen

-       De cliënt ondersteunen in blijvende gedragsverandering

-       Omgaan met tegenslagen in gesprekken met jouw cliënt

-       Uw eigen valkuilen voorkomen en jouw krachten beter benutten.

 

 

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Vakbekwaam Uitvoering

Vakbekwaam Het voeren van een intakegesprek

Vakbekwaam In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Handhaven

Vakbekwaam Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Evalueren

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Rapporteren


Kennisgebieden

Vakbekwaam Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Vakbekwaam Coachen

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Regisseren

Vakvolwassen Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Vakbekwaam Zelfreflectie

Vakbekwaam Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Methodisch werken

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Niet van toepassing Lerende houding

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Integriteit

Vakbekwaam Creativiteit

Niet van toepassing Flexibiliteit