Methodisch handelen

Methodisch werken: een kreet die je veel hoort. Maar wat is het eigenlijk? En hoe kan je dat in je dagelijkse werk toepassen? En hoe kan methodisch werken je helpen om meer impact te creëren bij cliënten en je caseload makkelijker te managen?

Je gaat in deze training aan de slag met de antwoorden op deze vragen. We gaan op een andere manier kijken naar ‘fouten’ en richten ons op de 4 elementen van methodisch werken (doelgericht, systematisch, bewust en procesmatig). We gaan daarbij aan de slag met de uitgangspunten, maar vooral ook hoe je het methodisch werken in de praktijk brengt. Tijdens de intervisiebijeenkomsten passen we deze uitgangspunten toe op jouw eigen ervaringen.

Het gehele programma van deze training bestaat uit een trainingsdag die wordt aangevuld met begeleidende intervisie.

1)     Basistraining (1 dag)

In deze basistraining ga je actief aan de slag met de uitgangspunten van methodisch werken:

-  Wat is het wel & wat is het niet?

-  Waarom is het belangrijk en wat biedt het je als professional?

2)     Begeleide intervisie (2 keer 3 uur verspreid over 2- 3 maanden)

In deze begeleide intervisie ga je actief aan de slag met methodisch werken in de praktijk, door een specifiek thema uit te lichten en casussen te bespreken.

Leerdoelen

Na de training weet je meer over:

-       De achtergronden van methodisch handelen: wat is het wel en wat is het niet?

-       De meerwaarde van methodisch handelen voor jezelf en jouw cliënten

-       De 4 aspecten van methodisch handelen

-       Hoe je methodisch handelen in jouw dagelijkse werk kan toepassen

 

Na deze training kun je makkelijker/efficiënter:

-       Methodisch handelen in de praktijk brengen

-       De kwaliteit borgen van jouw werk met cliënten

-       Doelgericht gesprekken voeren met cliënten

-       Leren en jezelf voortdurend blijven ontwikkelen.

 

 

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen

Vakbekwaam In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Vakbekwaam Afspreken van doel- en actiebepalingen

Vakbekwaam Handhaven

Vakbekwaam Rapporteren

Vakbekwaam Uitvoering

Vakbekwaam Evalueren

Vakbekwaam Het voeren van een intakegesprek

Vakbekwaam Bewaken van afspraken


Kennisgebieden

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Niet van toepassing Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Creativiteit

Vakvolwassen Methodisch werken

Vakbekwaam Resultaatgericht

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Niet van toepassing Flexibiliteit

Niet van toepassing Communiceren

Niet van toepassing Lerende houding

Niet van toepassing Zelfreflectie

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Vakbekwaam Regisseren

Niet van toepassing Coachen

Vakbekwaam Analytisch vermogen

Vakbekwaam Evalueren en aanpassen

Vakbekwaam Plannen en organiseren