Tjalling Smit: Wat het LEER-register me heeft opgeleverd

Vaak wordt me gevraagd wat het je nu oplevert om het LEER-register van de BvK te gebruiken. Even vaak luidt mijn antwoord: daar kom je maar op één manier achter. Registreer je! In je profiel, een van de onderdelen van het LEER-register, laat je zien wat je expertise is en over welke onderwerpen je input wilt geven voor onderzoek en beleid. In mijn geval heeft dat opgeleverd dat de BvK me bijna een jaar geleden vroeg om namens de vereniging zitting te nemen in Regiegroep Onderzoek Vermogen Buitenland (OVB). Dat is een samenwerkingsverband tussen het ministerie van SZW, het VNG Kenniscentrum Handhaving en Naleving, UWV, SVB en de BvK. Daar heb ik onder andere meegewerkt aan een handreiking over effectief onderzoek naar verzwegenvermogen in het buitenland.

Door je aanwezigheid het verschil maken
Meedoen aan de Regiegroep is net als dat bekende frisdrankje vreemd, maar wel lekker. Vreemd om in die setting als professional te worden (h)erkend. Vreemd om te zien dat problemen in de uitvoer en een omissie in de wetgeving werden geanalyseerd en hersteld. Vreemd om de staatssecretaris in een Tweede Kamerdebat te horen zeggen dat ze ook met de BvK aan tafel zat. Maar wat voelde het lekker! De erkenning als professional, de waardering voor mijn inbreng, weten dat mensen en het ministerie echt luisteren naar wat je zegt en daar wat mee doen. Het voelde een beetje als mijn werk als klantmanager: door aanwezigheid een verschil maken.

Erkenning van de professional
Wat het LEER-register en de deelname aan de Regiegroep me hebben opgeleverd? Nieuwe ervaringen op het gebied van samenwerken en regievoeren en nieuwe inzichten en meer kennis op het gebied van de Participatiewet. Kortom, ik heb me kunnen ontwikkelen en geleerd me te presenteren als een professional, een expert op het gebied van de uitvoering. Maar het mooiste van alles blijft toch de erkenning van de professionele klantmanager.

Over de schrijverTjalling Smit

Tjalling Smit is klantmanager bij Werkplein Fivelingo.  Hij werkt al meer dan 20  jaar in de sociale zekerheid. Tjalling staat voor praktische oplossingen waarbij naleving van de wet en het individuele belang burger hand in hand gaan. Door zijn jarenlange ervaring in de sociale zekerheid is hij deskundige op het gebied van de Participatiewet. Hij is betrokken bij de BvK en draagt de professionalisering van het vak klantmanager een warm hart toe.