Steef Peters: Privacy, hoe gaan we daar mee om?

 25 mei 2018 is een belangrijke datum: de invoering van de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming. Geen aparte Excel sheets met gegevens van klanten meer, geen dossiers van het ene gebouw naar het andere op de achterbank van de auto, geen interviews met klanten waar iedereen bij mee kan luisteren. Geen ‘datalek’ doordat dossiers soms verweesd achterbleven op een bureau met vrij spel voor de schoonmaker van kantoor.

Het beschermen van de persoonlijke gegevens van onze klanten is noodzakelijk. Natuurlijk zal dat leiden tot problemen zoals het gebruik van verschillende systemen en de noodzaak om ze op elkaar af te stemmen. Het belangrijkste is dat we ons bewust zijn van de privacy en dat we daarnaar handelen. Dat we ons bewust zijn waarom we die gegevens nodig hebben en dat we toestemming vragen aan onze klant. Het uitgangspunt is altijd: als je niet wilt dat jouw eigen privacy geschonden wordt, doe dat ook een ander niet aan.

Natuurlijk staat de dienstverlening voorop. Als de klant het daarmee eens is, zal er geen probleem zijn. Toch is het verstandig samen een beleid te ontwikkelen. Bij voorbeeld over hoe om te gaan met gevallen wanneer de klant bezwaar maakt of zelfs zover wil gaan dat alle gegevens verwijderd moeten worden. De klant heeft dat recht. Echter, we weten ook dat zoiets vergaande consequenties heeft. Dus zorg samen voor goede afspraken en ga in overleg, werk samen, als kwesties over privacy onduidelijk zijn. Doe het voor jezelf en de klant.

Over de schrijver

foto Steef Peters

Steef Peters (prof. dr. S.C.A. Peters) is directeur en senior adviseur bij Heijting Weerts Groep. Hiervoor was hij onder meer buitengewoon hoogleraar aan de Vrije Universiteit van Amsterdam op het gebied van strategie en directeur bij Lemniscaat, School of Management. Zijn vakgebied is strategie en sociale innovatie en het vertalen van nieuwe technologische mogelijkheden in verdienmodellen en bedrijfsprocessen. 

Zijn interesse ligt bij het ontwikkelen van academische modellen, het begeleiden van onderzoek en het geven van onderwijs. Daarnaast ligt zijn interesse in het toepassen van deze nieuwe kennis binnen overheid en bedrijfsleven.