BvK Congres: regisseer je eigen loopbaan!

BvK congres Regisseer je eigen loopbaan! 

Als professional hou je je dagelijks bezig met de levensloop en loopbaan van je cliënten. En hoe zit het eigenlijk met jouw loopbaan? Hoe ontwikkel jij jezelf? Wat is je plan? Weet jij waar je in je werk naartoe wilt? Dat zijn belangrijke vragen die in de dagelijkse hectiek snel ondersneeuwen. Op dit congres krijgen die juist alle ruimte.

Laat jezelf zien

Jezelf ontwikkelen is je vak ontwikkelen. Om ons vak de erkenning te geven die het verdient moeten we ons als professionals ook laten zien en horen. Samen deze beweging organiseren, dat is waar we met z’n allen voor staan! We zijn dan ook blij en trots dat staatssecretaris Tamara van Ark van Sociale Zaken en Werkgelegenheid het congres bijwoont. Daarmee laat ze zien hoe belangrijk ze het vindt dat professionals bijdragen aan de landelijke ontwikkelingen in ons vak. Zij zal haar visie geven op onze rol bij die ontwikkelingen.

Neem de regie

Op het BvK-congres staan je ontwikkeling in je loopbaan centraal. Wat je aandacht geeft groeit! Laat je inspireren door de Vrije Denkers en een keur aan workshops van onze partners. Het wordt echt een vernieuwend programma. Ga samen met de andere deelnemers aan de slag met ideeën en perspectieven voor persoonlijke groei. Doe je voordeel met handvatten en denkrichtingen die je krijgt aangereikt en waarmee je verder kunt. Zodat jij de regie kunt voeren over je werk en je toekomst.

Programma

09.00 - 09.30 Inloop en ontvangst
09.30 - 09.35 Introductie door dagvoorzitter Ruud van den Tillaar
09.35 - 09.45 Opening door Jolanda Kroon, directeur van de BvK
09.45 - 10.15 Visie op onze rol als professionals door Tamara van Ark, staatssecretaris
10.15 - 10.45 Pauze
10.45 - 12.00 Doe het lekker zelf (Vrije Denkers)
12.00 - 13.00 Lunch
13.00 - 14.15 Workshop I
14.15 - 14.45 Pauze
14.45 - 16.00 Workshop II
16.00 - 16.30 Plenaire afsluiting
16.30 - 17.30 Netwerkborrel

Workshops

Je kunt kiezen uit verschillende workshops

Regisseer je persoonlijke ontwikkeling. Nieuwe perspectieven op jezelf en anderen

Workshop 1: op zoek naar jezelf in de Wereld van Verschil
Prettiger samenwerken door inzicht in je eigen gedragsstijl

Heb je soms moeite met het onderhouden van goede werkrelaties met anderen? Of kost het je veel energie? Het vermogen om gedrag van jezelf en anderen te herkennen is van grote waarde om conflicten te voorkomen of op te lossen.
Wat ga je doen?
Bij deze workshop breng je jezelf in kaart met het DISC-model en ontdek je je plek in De Wereld van Verschil. Je krijgt opbouwende tips en tops voor je eigen gedragsstijl en profiteert van ervaringen die andere deelnemers inbrengen.
Wat steek je op?
Met het inzicht in gedragsstijlen van jezelf en anderen krijg je een positievere kijk op onderlinge verschillen. Je leert vruchtbaarder en plezieriger samenwerken door je gedragsstijl af te stemmen op die van je collega’s.

Door: Arnold Boender| trainer | Elan

Workshop 2: leer waardeneutraal observeren en werken
Grip op je eigen vooronderstellingen

Alleen in ronde 2

Als professional ervaar je dagelijks hoe moeilijk het is om zuiver naar het gedrag van cliënten te kijken. Toch is dat belangrijk, want als je inschattingen en beslissingen baseert op aannames en stereotypen kun je niet voldoende maatwerk leveren. 
Wat ga je doen?
In de workshop ga je kijken waarom de werking van je hersenen waardeneutraal observeren zo lastig maakt en hoe vooronderstellingen je gedrag sturen. Je ontdekt ook hoe waardeneutraal werken het vereenvoudigt om echt in contact te komen en te blijven met de cliënt.
Wat steek je op?
Je leert hoe je het voor jezelf makkelijker kunt maken om waardeneutraal te werken zodat je misverstanden, weerstanden en een stroeve communicatie vermijdt. Zo kun je direct effectiever samenwerken met cliënten.

Door: Femke Bennenbroek | trainer, onderzoeker, adviseur | ZINZIZ

Workshop 3: ervaar de kracht van een open mindset
Ontdek onvermoede talenten bij jezelf en je cliënten

Alleen in ronde 1

Doe je dingen in je werk waar je niet achter staat? laat je je cliënten solliciteren naar banen die ze eigenlijk niet willen hebben? Alleen omdat het moet? Dan merk je misschien dat dit niet goed werkt. Alleen vanuit je eigen motivatie en dichtbij je eigen identiteit kun je cliënten werkelijk in beweging zetten.
Wat ga je doen?
Je wordt uitgedaagd om anders te kijken naar jezelf en je cliënt en om te ervaren hoe veel ruimte en vrijheid jullie dat kan opleveren. Van binnen naar buiten kijken werkt om meer talent bij jezelf en anderen te ontdekken. Cliënten voelen het aan als je anders kijkt waardoor ze zelf ook mogelijkheden gaan zien. Je krijgt tips en inspiratie voor het werken vanuit zo’n open mindset.
Wat steek je op?
Je hebt in de workshop even geroken aan de voordelen van anders kijken. Je kunt dat nu gaan toepassen in je eigen werk. Door daarbij jezelf te zijn, eerlijk te communiceren en te doen waar je zelf in gelooft komt jouw werk aan bij je cliënten. Het geeft ze de steun om in zichzelf te geloven en iets nieuws of anders te durven doen. Je stimuleert cliënten uit zichzelf en vanuit eigen kracht te solliciteren. Het werkboek dat je meekrijgt biedt nog meer handvatten om talenten van jezelf en je cliënten te ontdekken.

Door: Anke Meerding | loopbaancoach en SIMA-motivatieprofessional | Het kantoor van NU

Regisseer je loopbaan. Kies zelfverzekerd je eigen koers

Workshop 4: kom in beweging met loopbaanopstellingen
Ervaar hoe je met hoofd en hart je eigen pad kunt kiezen

Je wilt een eigen loopbaankoers uitzetten om echt tot je recht te komen. Maar hoe kun je daar vorm aan geven en welke stappen moet je zetten? Van die stemmetjes die je vertellen ‘dat lukt me nooit’ of ‘dan moet ik mijn vaste baan opgeven en ben ik mijn zekerheid kwijt’ kunnen je dan lelijk in de weg zitten. Het zijn overtuigingen waar je in vast kunt zitten en die jouw persoonlijke groei kunnen remmen.
Wat ga je doen?
Deze actieve workshop Loopbaanopstellingen geeft een steun in de rug bij het vormgeven van je eigen loopbaan. Of je nu eigenlijk wel weet wat je het allerliefst wilt of vooral weet wat je niet (meer) wilt en nog niet helder hebt wat dan wel. De werkvorm bestaat niet uit praten of luisteren maar vooral uit het aan den lijve ervaren.
Wat steek je op?
Loopbaanopstellingen geven nieuwe inzichten die kunnen leiden tot een welkome verandering van perspectief. Na de workshop kan er al wezenlijk iets in beweging gezet zijn. Een ervaring die je bijblijft en je inspireert je verder te ontwikkelen.

Door: Saskia Cohen | systemisch loopbaancoach | CohenCoaching

Workshop 5: wandelenderwijs door je loopbaan
Ontdek je eigen kracht en de omgeving waar die tot zijn recht komt

Om meer regie te nemen over je loopbaan is het van wezenlijk belang om eerst achterom te kijken. Hoe komt het dat je nu staat waar je staat? Wat is de reden dat je bepaalde keuzes hebt gemaakt?
Wat ga je doen?
Bij deze dynamische workshop wandel je letterlijk door je loopbaan en leer je van de keuzes en ervaringen uit het verleden. Na een gezamenlijke aftrap ga je in kleine groepjes aan het werk. Bij de afsluiting laat je aan elkaar zien wat je hebt ontdekt.
Wat steek je op?
Aan het eind van de workshop heb je meer zicht gekregen op:
- je eigen kracht en drijfveren
- je kwaliteiten en valkuilen
- de omgeving (rol, mensen, setting) waar je tot goede prestaties komt
Door daarop te reflecteren ben je beter in staat je ontwikkeling zo vorm te geven dat je volkomen tot je recht komt.

Door: Christien Smit | adviseur organisatieontwikkeling, coach, mediator | MariënburgGroep

Workshop 6: van vraag naar effect, ook bij je eigen vraag
Zet je doel voorop bij je loopbaanvraag

Voor een ander weet je het zo goed: de route naar een geslaagde oplossing start met het formuleren van het doel of het effect. Wat wil de cliënt bereiken en wanneer is zijn probleem voldoende opgelost? Welke vraag zit er achter die vraag? Vaak speelt er meer dan direct op tafel komt. Een goed gesprek over de behoefte van de cliënt en het gewenste doel biedt dan een goed fundament voor je aanpak. Maar hoe zit het eigenlijk met je eigen vragen?
Wat ga je doen?
Tijdens deze workshop krijg je handvatten om in het gesprek met de ander tot doelen te komen. Je dat op aan de hand van je eigen loopbaanvraag.
Wat steek je op?
Door op zoek te gaan naar de vraag achter je eigen vraag krijg je meer inzicht in je persoonlijke doelen. Bovendien ga je het gesprek vanuit het cliëntperspectief bekijken, wat verrassende aanknopingspunten kan bieden om je dienstverlening aan te scherpen.

Door: Anitra Vink | adviseur | Stimulansz

Workshop 7: word de beste versie van jezelf
Grip op je motivatie en drijfveren

Alleen in ronde 2

Je wilt jezelf blijven ontwikkelen in je werk. Goed weten wie je bent is daarbij een wezenlijke eerste stap. Maar zelfkennis vraagt om zelfonderzoek, en dat lijkt eng en ingewikkeld. Waar moet je beginnen?
Wat ga je doen?
In de workshop maak je kennis met een handig hulpmiddel om jezelf te onderzoeken: Systeem voor Individuele Motivatie Analyse (SIMA®). Deze methodiek helpt je om in beeld te brengen wat je beweegt, welke mogelijkheden je hebt en hoe je tot volle ontwikkeling komt. In de workshop doe je daarmee enkele korte opdrachten samen met je collega's.
Wat steek je op?
Je ontdekt je persoonlijke ‘why’ en wat je nodig hebt om de beste versie van jezelf te worden. Die waardevolle inzichten kun je later verder verdiepen met het werkboek dat je meekrijgt, zodat je een leidraad hebt bij het regisseren van je eigen ontwikkeling.

Door Anke Meerding | loopbaancoach en SIMA-motivatieprofessional | Het kantoor van NU

Regisseer je benadering op maat. Speel in op de diversiteit van cliënten

Workshop 8: cultuurverschillen met cliënten overbruggen
Krijg meer grip op interculturele communicatie

Valt het je niet altijd licht om goed te communiceren met cliënten met een niet-westerse culturele achtergrond? Omgaan met cultuurverschillen is een vaardigheid die een steeds grotere rol speelt in je werk nu meer dan de helft van de bijstandsontvangers een migratieachtergrond heeft. Veel van hen zijn bovendien jarenlang afhankelijk van een uitkering.
Wat ga je doen?
In de workshop doe je bruikbare inzichten op over verschillende culturele achtergronden en krijg je voorbeelden en tips uit de praktijk, ook van andere deelnemers. Echte eyeopeners!
Wat steek je op?
Je leert dat anders denken resulteert in andere vooronderstellingen. En dat je dus niet altijd begrepen wordt, ook als iets voor jezelf heel gewoon is (‘zo doen wij dat hier’). Door dat inzicht kun je beter inspelen op de uitdagingen van het werken met cliënten uit andere culturen.

Door: Robin Hutten | staffunctionaris opleiding, training & advies | Langhenkel

Workshop 9: individualiseren met de Participatiewet
Leer de mogelijkheden van de wet benutten om te doen wat nodig is

Als cliëntmanager Werk of Inkomen moet je regelmatig samen met collega’s in het sociaal domein maatwerk leveren met een integrale aanpak. Bij dat individualiseren loop je al gauw aan tegen de juridische beperkingen van Jeugdwet, Wmo en Participatiewet. Vooral die laatste wet wordt meestal naar de letter gevolgd, wat de benodigde aanpak in de weg staat. Toch biedt de wetgeving meer mogelijkheden dan je misschien denkt. De Participatiewet hoeft geen spelbreker te zijn, zolang je maar de juiste aanpak kiest.
Wat ga je doen?
De informatieve workshop gaat in op het juridisch kader van het individualiseren en op relevante jurisprudentie voor verschillende praktijksituaties. Niet als doel op zich, maar om te zoeken naar de ruimte om te doen wat nodig is.
Wat steek je op?
De workshop opent je ogen voor de mogelijkheden die de wetgeving wel degelijk biedt voor maatwerk. Je leert de juiste manier om je aanpak te motiveren in rapporten en beschikkingen. Daardoor sta je meteen steviger in je schoenen en kun je weloverwogen keuzes maken bij het individualiseren.

Door: Wiebe Veltmaat | specialist Participatiewet en trainer | Sciopeng

Workshop 10: versterk je ondersteuning van statushouders
Meer impact door slim gebruik van tools en de keten

Je wilt zorgen dat statushouders snel kunnen participeren in de samenleving, maar in de in praktijk kunnen cultuurverschillen dat bemoeilijken. Als het in iemands cultuur als onbeleefd geldt om over je kwaliteiten te praten zal het lastig zijn die in een gesprek boven water te krijgen. Dan loop je het risico iemands talenten te miskennen. Of je verliest onnodig tijd en wekt irritatie op door gegevens opnieuw uit te vragen. Hoe voorkom je dit soort problemen?
Wat ga je doen?
In de workshop krijg je overzicht over tools waarmee je de statushouder succesvoller kunt ondersteunen. Ook komt aan de orde hoe je slim gebruik kunt maken van de keten om dubbel werk te voorkomen.
Wat steek je op?
Je krijgt oog voor wat je vanuit je positie als cliëntmanager kunt bijdragen aan ondersteuning van statushouders zonder het wiel opnieuw uit te hoeven vinden. Dat inzicht kun je in je dagelijkse praktijk gebruiken om je impact te vergroten.

Door Gerrit van Romunde | adviseur | Stimulansz

Workshop 11: signaleren van psychische klachten bij statushouders
Wat te doen als je bijvoorbeeld PTSS vermoedt?

Alleen ronde 1

Als professional krijg je steeds vaker te maken met cliënten met een migratieachtergrond die psychische klachten hebben. In die doelgroep komen stress- en depressieklachten en zelfs een posttraumatische stressstoornis (PTSS) relatief vaak voor. Omdat je in je werk veel contact hebt met cliënten, ben je soms de eerste die vermoedt dat iemand klachten heeft. Je bent zelf natuurlijk niet opgeleid om een diagnose te stellen. Wat is jouw rol dan? Mag je vragen stellen over (de ernst van) de klachten? Wat betekenen de klachten voor je begeleiding?
Wat ga je doen?
In de workshop krijg je praktische handvatten en informatie over het (vroegtijdig) herkennen van psychische klachten ondanks mogelijke taalbarrières en culturele verschillen. Bovendien krijg je een overzicht van doorverwijsmogelijkheden naar behandelaars zoals een psycholoog, en tips hoe je iemand kunt aanmoedigen om daar hulp te zoeken.
Wat steek je op?
Je krijgt oog voor signalen van psychische klachten bij statushouders en je weet hoe je daar opvolging aan kunt geven. Je staat met die kennis sterker in je schoenen en hebt de voldoening dat je je cliënten beter van dienst kunt zijn.

Door: Femke Bennenbroek | trainer, onderzoeker, adviseur | ZINZIZ

Workshop 12: screenen van cliënten voor dienstverlening
Je observaties toetsen en aanvullen

Alleen in ronde 2

Een van de belangrijkste en moeilijkste taken van professionals is om goed zicht krijgen op de mogelijkheden en beperkingen van een cliënt. Uit onderzoek blijkt dat er nog veel cliënten aangemeld worden voor trajecten en interventies die helemaal niet matchen. Frustrerend voor jou én je cliënten. Hoe kun je zo’n mismatch voorkomen?
Wat ga je doen?
De interactieve workshop besteedt aandacht aan vragen als: waar moet je op letten in de screening? Hoe benut je diagnostische instrumenten om je eigen observaties te toetsen of aan te vullen? Deelnemers kunnen hun eigen ervaringen inbrengen.
Wat steek je op?
Je leert je een accurater beeld vormen van de ontwikkelbehoefte en -mogelijkheden van cliënten om ze trefzekerder toe te leiden naar de dienstverlening waarmee ze de juiste stappen gaan zetten. En dat is uiteindelijk toch waar je het voor doet.

Door: Marije Winkeler | trainer, onderzoeker, adviseur | ZINZIZ

Regisseer je cliëntcontact. Haal meer uit je inzet

Workshop 13: benut het cliëntperspectief bij projecten
Omgaan met cliënten in de rol van adviseur

deze workshop is komen te vervallen.

Bij het opzetten van nieuwe (samenwerkings)projecten of bij kwaliteitsborging is het waardevol om met de ogen van je cliënt naar de dienstverlening te kijken. Hoe kun je het cliëntperspectief benutten voor een verbeterslag zonder vertraging en frustratie? Hoe ga je ermee om als een cliënt de rol van adviseur heeft?
Wat ga je doen?
Met een interactieve brainstorm ga je met andere deelnemers in op verschillende manieren om het cliëntperspectief te benutten. Denk aan een cliëntenraad betrekken, een ervaringsdeskundige inzetten of zelf de customer journey doorlopen. Aan de hand van praktijkervaringen bespreek je hoe je de juiste vorm kunt selecteren voor jouw situatie.
Wat steek je op?
Je leert het cliëntenperspectief benutten zonder de regie over het project uit handen te geven. Ook ben je beter toegerust om lastige situaties die je kunt tegenkomen te vermijden of op te lossen.

Door: Marte Wachter | trainer, onderzoeker, adviseur | ZINZIZ

Workshop 14: geef je groepsvoorlichting meer power
Schakelen tussen ‘de wet voorschrijven’ en aanmoedigen

deze workshop is komen te vervallen

De meeste gemeenten lichten cliënten groepsgewijs voor of geven workshops rechten en plichten. De uitdaging voor jou als professional is om daarin meteen een basis te leggen voor een vruchtbare samenwerking tussen gemeente en cliënt. Hoe doe je dat met een groep?
Wat ga je doen?
In deze geanimeerde workshop ga je aan de slag met uitgangspunten en randvoorwaarden om een krachtige groepsvoorlichting te verzorgen. Welke stijlen hanteer je daarbij en welke rollen neem je aan?
Wat steek je op?
Je bent beter in staat om duidelijkheid te bieden over de verplichtingen en tegelijkertijd een impuls te geven aan de actieve houding en zelfsturing van de cliënten. Zo geeft werken met groepen je meer voldoening en energie.

Door: Marije Winkeler | trainer, onderzoeker, adviseur | ZINZIZ

Workshop 15: stuur op zelfsturing in korte contactmomenten
Kleine zetjes in de goede richting geven

Als professional wil je de zelfredzaamheid van cliënten bevorderen door te focussen op hun eigen keuzes en motivatie. Maar hoe zit dat als je maar eenmalig of kortdurend (telefonisch) contact hebt met cliënten? Kun je dan wel een impuls geven aan zelfsturing?

Wat ga je doen?
In deze actieve workshop ga je met de andere deelnemers onderzoeken hoe je realistische doelen kunt stellen om in korte tijd zelfsturing te bevorderen of faciliteren en hoe je die doelen snel en doortastend kunt realiseren.
Wat steek je op?
Je leert technieken om bewustwording, zelfinzicht en motivatie van cliënten sneller te mobiliseren en versterken en om ineffectief gedrag doeltreffender af te remmen. Je merkt hoe lonend het is om in korte tijd veel voor iemand te kunnen betekenen. Doordat je bezig bent met het mobiliseren van andermans motivatie kun je ook je eigen drijfveren beter aanspreken.

Door: Marte Wachter | trainer, onderzoeker, adviseur | ZINZIZ

Kosten

De kosten voor deelname aan het BvK-congres bedragen € 225,00 per persoon.
Voor leden van de BvK geldt een korting van € 75,00.
Ben je behalve lid ook ingeschreven in het LEER-register? Dan krijg je zelfs een korting van € 125,00 per persoon.

Speciale actie voor niet-leden
Besluit je om voor 1 oktober lid te worden van de BvK én je in te schrijven in het LEER-register dan krijg je een korting van € 50,00. Je bent dan ook volgend jaar gratis lid van de BvK.

Alle bedragen zijn exclusief 21% btw


LET OP!
 Ben je lid van de BvK, log dan in via de 'inlog-knop' hieronder. 

En ben je lid, maar heb je nog geen gebruikersnaam en wachtwoord, mail dan naar ledenadministratie@debvk.nl. Je ontvangt dan zo snel mogelijk je inloggegevens. 

Aanmelden

BvK Congres: regisseer je eigen loopbaan!
11 oktober 2018

Heb je een account bij de BvK (omdat je bijvoorbeeld lid bent), log dan eerst in zodat een deel van je gegevens voor je worden ingevuld.

Heb je geen account, vul dan alle gegevens in en maak meteen een account aan.

Inloggen

Persoonsgegevens

Vul je persoonsgegevens in.

Factuurgegevens

Vul je factuurgegevens in.

Workshops

Houd er rekening mee dat workshops met een te laag aantal aanmeldingen mogelijk niet doorgaan. Geef daarom als alternatieve keuze altijd een andere workshop op dan die van je voorkeur.

Overig